Douglas DC-3 kit 2095mm
Prodej skončil
Zobrazit větší

Douglas DC-3 kit 2095mm

Polomaketa dopravního letadla o rozpětí 2095mm v rozsypu pro 2 dvoutakty 4-6,5ccm nebo čtyřtakty 6,5-8ccm. Klasická konstrukce balsa/lehká překližka s předseknutými díly. Ovládaná křidélka, klapky, sm

TOPA0500

Nové zboží

Top Flite

Prodej skončil

Více informací

Doporučené příslušenství

Více informací

Dvoumotorový dopravní dolnoplošník Douglas DC-3 znamenal pravou revoluci v dějinách letecké dopravy. Odhlédneme-li od důsledného uplatnění dodnes platných konstrukčních principů stavby celokovových letadel, jak je u "Douglasů" zavedl geniální Jack Northrop, letecké společnosti dostaly poprvé letoun, který byl rychlý, pohodlný, měl vysokou přepravní kapacitu a jeho provoz byl tak ekonomický, že snížené ceny letenek učinily leteckou osobní dopravu masovou záležitostí. V roce 1938 DC-3 přepravily 80% všech platících pasažérů na linkách v USA! Stejně jako civilní DC-3 si nesmrtelnou slávu získal i vojenský transportní C-47 Skytrain neboli Dakota, jak znělo bojové jméno u britské RAF, které se stalo všeobecně vžitým označením tohoto stroje. Když se podíváte pozorně na Boeing nebo Airbus, kterým jste letěli na dovolenou, zjistíte, že lidé stále v zásadě nelétají ničím jiným, než "Dakotou". Pokud se některý z výrobců pokusil zavést nezvykle tvarovaný, teoreticky super pokrokový letoun, nikdy s ním neměl velký úspěch - protože každý přece ví, že správný "dopravák" vypadá jako Dakota!

Stavebnice amerického dvoumotorového dopravního letadla klasické celobalsové konstrukce v rozsypu pro pohon dvěma dvoudobými motory 4-6,5 ccm nebo čtyřtakty 6,5-8 ccm. Vzhledem k příznivému poměru hmotnosti draku a nosné plochy je vhodná i pro přestavbu na elektrický pohon se 2 motory třídy AXI 2820-2826 se 4s Li-poly akumulátorem. S motory na horní hranici uvedeného rozsahu může DC-3 někomu připadat až nerealisticky přemotorovaná, ale na druhou stranu je k dispozici mnohem vyšší výkon pro bezpečnější řešení kritické situace při případném vysazení jednoho motoru.

"Dakota" ze série "Gold Edition" je ideálním projektem pro modeláře, který má již dostatečné zkušenosti se stavbou modelů v rozsypu (jako jsou např. warbirdy Great Planes nebo Top Flite.), spolehlivě zvládá létání s dolnoplošníky s ovládanými křidélky, a vyzkoušel si dvoumotoráky aspoň na TwinStaru od Multiplexu. Díky promyšlené "interlocking" konstrukci s díly opatřenými výstupky a zářezy, které do sebe zapadají jako díly puzzle skládačky, jde stavba velmi rychle a snadno. Samozřejmě, vzhledem k velikosti a tvarům modelu je to práce na víc než jen na pár večerů.

Trup je klasické konstrukce z balsy a lehké překližky; staví se ve dvou polovinách - dolní a horní. Přímo na plánu nejprve sestavíte horní polovinu trupové poloskořepiny tvořené prostorovou konstrukcí z překližkových přepážek a balsových podélníků, která se posléze doplní balsovým potahem. Snadno tak získáte pevný a nezkroucený základ konstrukce, ke kterému dolepíte polopřepážky a tuhý potah spodní části. Díky tomu nakonec postavíte trup věrně reprodukující oblé tvary skutečného stroje bez potřeby nějakých speciálních přípravků a šablon. Motory se montuje v poloze naležato na stavitelná plastová lože na překližkové motorové přepážky; kryt motoru je slepen z několika výlisků z odolného plastu. Prostor pro serva směrovky, výškovky a plynu se nachází v kabině cestujících nad křídlem; prostor pro přijímač a akumulátory v přídi je snadno přístupný díky odnímatelnému krytu pilotní kabiny.

Jednodílné křídlo s polosouměrným profilem je klasické konstrukce s balsovými žebry a tuhým potahem. Stavbu velmi usnadňují montážní výstupky na žebrech zaručující ustavení žeber a odtokové hrany do správné polohy. Křídlo se staví po jednotlivých částech (centroplán a vnější panely), po sestavení vnitřní kostry se části křídla spojí, ustaví do správného vzepětí, slepí epoxidem a dokončí nalepením tuhého potahu. Křídlo je k trupu upevněno kolíky a polyamidovými šrouby. Křidélka a odštěpné vztlakové klapky jsou ovládány nezávisle dvěma páry serv prostřednictvím krátkých přímých drátových táhel. Klapky nejsou z funkčního hlediska nezbytně nutné (bez klapek je vzlet o něco delší a přistání probíhá při poněkud vyšší rychlosti), ale samozřejmě významně zvyšují maketový dojem.

Ocasní plochy jsou konstrukční se souměrným profilem a tuhým celobalsovým potahem kýlovky a vodorovného stabilizátoru. Stavějí se podobnou technikou jako křídlo; díky žebrům s montážními výstupky opět stavíte jednoduše na rovné ploše, bez potřeby přípravků a šablon.

Podvozek s řiditelnou drátovou ostruhou spřaženou se směrovkou může být buď pevný drátový (drátové nohy jsou dodávány ve stavebnici), nebo zatahovací. Můžete použít např. pneumatický zatahovací podvozek s maketovými nohami Top Flite (TOPQ8276), který se prodává zvlášť. Každopádně, rozhodnutí, jaký typ podvozku použijete, je třeba učinit ještě před začátkem stavby křídla. Bude-li zatahovací, je nutné jej mít k dispozici ihned na začátku, protože takřka určitě budou třeba úpravy (byť nevelké) konstrukce křídla oproti stavebnímu plánu. Pokud máte k dispozici jen nepříliš rovnou travnatou vzletovou dráhu, doporučujeme spokojit se z provozních důvodů raději s pevným podvozkem.

Model můžete potáhnout nažehlovací fólií - např. MonoKote nabízející širokou škálu barevných odstínů a možnost snadného vytváření pruhů a jiných doplňků pomocí samolepící fólie MonoKote Trim pro civilní DC-3, stejně jako matné odstíny pro vojenské Dakoty resp. C-47 Skytrain.

Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně čtyřkanálovou RC soupravu; pokud se rozhodnete pro funkční vztlakové klapky a zatahovací podvozek, chce to nejméně šesti- nebo sedmikanálovou RC soupravu. Vyhoví běžná standardní serva s tahem 3-4 kg.cm, jejich velký počet bude vyžadovat přijímačový akumulátor o větší kapacitě.

Stavebnice obsahuje: předseknuté balsové a překližkové díly, balsové nosníky a prkénka na tuhý potah, plastové kryty motorů, čirá fólie na "zasklení" kabiny, sadu příslušenství, drátový hlavní podvozek a drátovou ostruhu, 2 stavitelná motorové lože, 3 archy samolepících obtisků (2x DC-3, 1x C-47), stavební plán v měřítku 1:1 a návod

Rozpětí [mm]2095
Délka [mm]1595
Hmotnost [g]3600 - 4550
Plocha křídla [dm2]48.4
Ovládané funkceS,V,K(2),M(2),P,F(2)
Stavební náročnostS3,S4
Náročnost pilotážeP3

Doporučený pohon a RC vybavení:

Dopravák 2TDakota 2TDopravák 4TDakota 4T
Motor2x ASP 25AASP S40AO.S. MAX FS-40ASP FS-52AR
Vrtule2x MA 9x5"2x MA 10x7" 3-listá2x MA 9x7" 3-listá2x MA 10x7" 3-listá
Nádrž (ccm)2x200-2502x250-3002x200-2502x250-300
Serva6-8x HS-422 nebo HS-430BH, 1x HS-81 pro ventil zatahovacího podvozku
RC soupravamin. 4 kanály, ale raději 6-7 kanálová počítačová

Doporučené příslušenství