T-34 B Mentor 90 kit 2030mm
Prodej skončil
Zobrazit větší

T-34 B Mentor 90 kit 2030mm

Polomaketa amerického cvičného letadla, rozp. 2030mm v rozsypu pro dvoutakt 10-15ccm nebo čtyřtakt 15-20ccm. Klasická konstrukce balsa/lehká překližka s předseknutými díly. Ovládaná křidélka, klapky,

TOPA0160

Nové zboží

Great Planes

Prodej skončil

Více informací

Doporučené příslušenství

Více informací

Dvoumístný letoun Beechcraft T-34 Mentor založený na oblíbené civilní Bonanze, byl vyvinut na přelomu 40. a 50. let jako ekonomická náhrada legendárních Texanů pro elementární výcvik pilotů US Air Force (T-34A) a US Navy (T-34B). Právě námořní "béčková" verze je předlohou pro stavebnici Top Flite. Mentory sloužily spolehlivě po dlouhá léta, od poloviny 70. let je u US Navy nahrazovalo modernizované provedení s turbovrtulovým motorem T-34C Turbo Mentor, které vydrželo dodnes.

Stavebnice amerického cvičného letadla klasické celobalsové konstrukce v rozsypu pro pohon dvoudobým motorem 10-15 ccm nebo čtyřtaktem 15-20 ccm; motorový kryt ale přímo svádí k montáži dvouválcového čtyřtaktu, jako např. ASP FT-160AR. Vzhledem k příznivému poměru hmotnosti draku a nosné plochy je vhodná i pro přestavbu na elektrický pohon motorem třídy AXI 4130 se šestičlánkovým Li-poly akumulátorem. "Desítkový" Mentor ze série "Gold Edition" je ideálním projektem pro modeláře, který má již zkušenosti se stavbou jednodušších modelů v rozsypu (jako je např. ElectriCub, Piper 1:6 apod.) a spolehlivě zvládá létání s dolnoplošníky s ovládanými křidélky. Díky promyšlené "interlocking" konstrukci s díly opatřenými výstupky a zářezy, které do sebe zapadají jako díly puzzle skládačky, jde stavba velmi rychle a snadno. Samozřejmě, vzhledem k velikosti a tvarům modelu je to práce na víc než jen na pár večerů.

Trup je klasické konstrukce z balsy a lehké překližky; staví se ve dvou polovinách - dolní a horní. Přímo na plánu nejprve sestavíte "jádro" tvořené prostorovou konstrukcí z překližkových přepážek a balsových podélníků, která se posléze doplní balsovým potahem. Snadno tak získáte pevný a nezkroucený základ konstrukce, ke kterému dolepíte polopřepážky a tuhý potah horní části. Díky tomu nakonec postavíte trup věrně reprodukující oblé tvary skutečného stroje bez potřeby nějakých speciálních přípravků a šablon. Motor se montuje v poloze naležato na stavitelné plastové lože na překližkovou motorovou přepážku; kryt motoru je slepen z několika výlisků z odolného plastu. Prostor pro serva směrovky, výškovky a plynu se nachází v kabině nad křídlem.

Jednodílné křídlo s polosouměrným profilem je klasické konstrukce s balsovými žebry a tuhým potahem. Stavbu velmi usnadňují montážní výstupky na žebrech zaručující ustavení žeber a odtokové hrany do správné polohy. Křídlo se staví po jednotlivých částech (centroplán a vnější panely), po nalepení horního tuhého potahu se části křídla spojí, ustaví do správného vzepětí, slepí epoxidem a dokončí nalepením spodního tuhého potahu. Křídlo je k trupu upevněno kolíky a polyamidovými šrouby. Křidélka a štěrbinové vztlakové klapky jsou ovládány nezávisle dvěma páry serv prostřednictvím krátkých přímých drátových táhel. Klapky nejsou z funkčního hlediska nezbytně nutné (bez klapek je vzlet o něco delší a přistání probíhá při poněkud vyšší rychlosti), ale samozřejmě významně zvyšují maketový dojem.

Ocasní plochy jsou konstrukční se souměrným profilem a tuhým celobalsovým potahem. Stavějí se podobnou technikou jako křídlo; díky žebrům s montážními výstupky opět stavíte jednoduše na rovné ploše, bez potřeby přípravků a šablon.

Tříkolový podvozek s řiditelnou příďovou nohou může být buď pevný drátový (drátové nohy jsou dodávány ve stavebnici), nebo zatahovací. Můžete použít např pneumatický tříkolový zatahovací podvozek Eurokit pro modely do 5 kg. Každopádně, rozhodnutí, jaký typ podvozku použijete, je třeba učinit ještě před začátkem stavby křídla i trupu. Bude-li zatahovací, je nutné jej mít k dispozici ihned na začátku, protože takřka určitě budou třeba úpravy (byť nevelké) konstrukce křídla oproti stavebnímu plánu. Pokud máte k dispozici jen nepříliš rovnou travnatou vzletovou dráhu, doporučujeme spokojit se z provozních důvodů raději s pevným podvozkem.

Model můžete potáhnout nažehlovací fólií - např. MonoKote nabízející širokou škálu barevných odstínů a možnost snadného vytváření pruhů a jiných doplňků pomocí samolepící fólie MonoKote Trim.

Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně čtyřkanálovou RC soupravu; pokud se rozhodnete pro funkční vztlakové klapky a zatahovací podvozek, chce to nejméně šesti- nebo sedmikanálovou RC soupravu. Pro křidélka, klapky a plyn vyhoví běžná standardní serva s tahem 3-4 kg.cm, pro směrovku a výškovku byste měli použít silnější 5-6 kg.cm serva.

Maketový vzhled modelu můžete vylepšit použitím doplňkové sady Top Flite "Maketové vybavení kabiny T-34 Mentor 90".

Stavebnice obsahuje: předseknuté balsové a překližkové díly, balsové nosníky a prkénka na tuhý potah, plastový kryt motoru, kryt kabiny, sadu příslušenství, drátový hlavní podvozek a drátovou příďovou nohu, satvitelné motorové lože arch samolepících obtisků, stavební plán v měřítku 1:1 a návod

Rozpětí [mm]2032
Délka [mm]1595
Hmotnost [g]4540 - 6350
Plocha křídla [dm2]66.1
Ovládané funkceS,V,K(2),M,P,F(2)
Stavební náročnostS3,S4
Náročnost pilotážeP2,P3

Doporučený pohon a RC vybavení:

Sport 2TAkro 2TSport 4TAkro 4TTwin 4T
MotorASP S61AASP S91AASP FS-91ARASP FS-120ARASP FT-160AR
VrtuleMA 12x6"MA 13x6-8"MA 13x8"MA 15x8"MA 16x8"
Nádrž (ccm)300-350400-500300-350400-500500-600
Serva3-5x HS-422 nebo HS-430BH (K,F,M), 2x HS-645MG nebo HS-5496MH (S+K), 1x HS-81 pro ventil zatahovacího podvozku
RC soupravamin. 4 kanály, ale raději 6-7 kanálová počítačová

Doporučené příslušenství